۹۷۰×۹۰
هویت تابلو فرشهای ایرانی

هویت تابلو فرشهای ایرانی

هویت تابلو فرشهای ایرانی از جمله مسائلی است که با چالش ها و بحثهای متعددی روبرو است. تابلو فرشهای ایرانی در سالهای اخیر بیشتر از سایر زمانها از هویت و طرحهای اصلی و اصیل خود دور شده اند و تقریباً هویتی بیگانه به خود گرفته اند.

امروزه در اغلب تابلو فرشها از طرحهایی برگرفته از فرهنگهای خارجی بویژه اروپا و آمریکا استفاده می شود. بخشی از این تغییر طرحهای تابلو فرشها به سلیقه مخاطبان و مشتریان بر می گردد ؛ زیرا امرزوه بسیاری از افراد هستند که علاقه مند به طرحها و نقشه های خارجی مانند جلسه محاکمه سقراط ، چهره ها و تصاویر تاریخی مربوط به اروپا ، چهره افراد مشهور و هنرپیشه خارجی یا طرحهایی از این دست هستند که این موجب می شود تولید کنندگان تابلو فرشها نیز به تولید و بافت این تابلو فرشها اقدام کنند. با توجه به اینکه امروزه مردم تمایل و گرایش بیشتری به تهیه و استفاده از تابلو فرشها دارند که به دلایل مختلفی همچون بالا رفتن قدرت خرید ، تجمل گرایی و غیره اتفاق افتاده است ولی با این حال وضعیت تابلو فرشهای ایرانی بهبود نیافته و همچنان در حال دور شدن از فرهنگ ایرانی است. کمتر شدن طرحهای اصیل تابلو فرشهای ایرانی به دلیل نفوذ تکنولوژی در زندگی مردم است. مردم بنا به تغییراتی که در اثر پیشرفتهای تکنولوژی در زندگیشان بوجود آمده از طرحهای اصیل و سنتی بسیار فاصله گرفته اند و همین فاصله گیری را به راحتی می توان در آثار هنری که یکی از آنها تابلو فرشها هستند قابل مشاهده است. از آنجا که تابلو فرش یکی از کالاهای لوکس در زندگی مردم است و اغلب افرادی که توان مالی بالایی دارند اقدام به خرید آن می کنند بنابراین تولید کنندگان یا بافندگان تابلو فرش نیز سعی می کنند به جای پرداختن به طرحهای اصیل و با هویت تابلو فرشهای ایرانی از طرحهایی که مخاطبان طرفدار و خریدار آن هستند استفاده کنند تا بتواند به سود مورد نظر خود برسند. بنابراین کاهش ارزش و اعتبار هنری این تابلو فرشهای ایرانی از جمله عواقب این تغییر سلیقه مشتریان و سودآوری این کالا برای تولید کنندگان است. در گذشته اغلب از تصاویر تاریخی ، چهره افراد مشهور ایرانی ، صحنه های نبردهای به تصویر کشیده شده در آثار تاریخی و هنری و نقاشی های برگفته از آثار نقاشان نامدار ایرانی مانند محمود فرشچیان استفاده می شد. در گذشته افرادی که یک اثر هنری مانند تابلو فرش را تولید می کردند به طرحهایی که در آن به کار می رفت بسیار توجه و دقت داشتند ؛ علت این دقت این بود که آثار با نام آنها عرضه می شد و به همین دلیل تولید کننده یک اثر هنری همراه با آثارش شناخته می شد ؛ ولی امروزه اغلب تولید کنندگان آثار هنری ممکن است از طریق شرکتها شناخته شوند و یا امروزه مانند گذشته به این موضوع اهمیت چندانی داده نمی شود و به همین دلیل تابلو فرشها با هر طرحی که برای آنها سود بیشتری داشته باشد تولید و عرضه می شوند. بنابراین ضروری است در هویت تابلو فرش ایرانی تجدید نظر شده و حمایتهای لازم در این زمینه از بافندگان و طرحهای ایرانی به عمل آید. لازم به نظر می رسد که نسبت به طرحهای اصیل ایرانی تابلو فرشها و زنده کردن طرحهایی که به دست فراموشی سپرده شده اند نسبت به بازآفرینی هویت تابلو فرشهای ایرانی اقدام شود.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *