۹۷۰×۹۰
فرش همدان

فرش همدان

  • قالی های این منطقه به سبک روستایی باف است.

    ویژگی بافت: 

    • گره متقارن
    •  ابعاد: قالیچه
    •  ضخامت و سنگینی و پرزهای بلند
    •  رنگرزی: بیشتر طبیعی و بعضاً شیمیایی
    •  رجشمار ۱۵ تا ۲۵ (روستایی) ۳۰ تا ۴۰ (شهری)
    •  بافت تخت
    • دار عمودی ثابت
    • تار و پود پنبه ای، پرز پشمی – مواد اولیه از پشم (دست ریس)

    طرح:

    گل و بوته، دسته گلی، پر طاووسی، گل های خوشه ای افشان در گلدان یا به صورت منظم، نقوش گیاهی شبیه پر طاووس.
    رنگ:

    قهوه ای متمایل به شتری برای زمینه ـ قرمز دوغی، چهره ای، لاکی قرمز دانه، لاکی گلخاری و لاکی روناسی، آبی، سبز روشن و سیر، زرد طلایی، نارنجی، سورمه ای، آبی سیر و روشن، کرم و فیروزه ای.

    ملایر:

    مرکز عمده بافت قالی های لری در غرب ایران
      بافت به شیوه گذشته:

    • حسین آباد
    • ازندریان
    • کسب
    • ننج

      بافت به شیوه شهری:

    • جوزان (رجشمار ۳۵)
    • مانیزان
    • ملیتسن
    • طائمه
    • بیغش

    ویژگی کلّی بافت:

    • تار و پود پنبه
    • پرز پشمی
    • قالی های اصیل یک پود ضخیم هستند.

    طرح:

    نقوش ماهی، گل و بته های ساده با خطوط نیمه گردان در قالب های لچک و ترنج
       کبودر آهنگ (کبوتر آهنگ):
    دو منطقه داق داق آباد
       مهربان   متأثر از قالی های: 

    ترک: درشت باف یک پود
    کرد: متأثر از بیجار، بافت محکم دو پود

      اسدآباد:
        ویژگی کلّی بافت:

    • یک پودر ضخیم
    •  رجشمار پائین
    • بافت با قلاب

       ابعاد: قالیچه های دو ذرعی

       طرح: نقش هراتی (ماهی درهم)، لچک و ترنج یا بدون ترنج.

      تویسرکان:
    ویژگی کلّی بافت:

    • درشت باف پرز بلند
    • پشم محلی با رنگ طبیعی
    • گره ترکی با دست
    • ابعاد: قالیچه
    • رنگ آبی تند مشترک میان تویسرکان و نهاوند و ملایر

    طرح: لچک و ترنج های نسبتاً بزرگ و کوچک

      نهاوند

    ویژگی بافت:

    •  گره ترکی و فارسی
    •  فرش های اصیل یک پود
    •  ضخیم با پرز بلند

    طرح: لچک و ترنج متداول در نهاوند معروف به «سه گل»

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *