سرای فرش و تابلوفرش دستباف

موزه میلان

قالی های موجود در موزه ميلان

آنافرش
1,086

فرش منظره حیوانات (موزه  میلان)

  • محل بافت: شمال غربی ایران ـ سال ۹۰۱ شمسی
  • از مجموعه موزه پولدی – پتولی – میلان
  • اندازه:۶۹۲×۳۶۰
  • گره فارسی: ۸۰۰و ۵۶۸ گره در مترمربع
    • ۷۹ گره در ۱۰ سانتیمتر عرض
    • ۷۲گره در ۱۰ سانتی متر طول
  • تار: ابریشم طبیعی زرد
  • پود: ابریشم طبیعی زرد
  • پرز: پشم ـ با قسمتهای زربفت شده طلا

فرشی است در زمینه قرمز رنگ بدون لچک که فقط ترنج میانی دارد. نقش پر از حیوان این قالی به آن مشابهتی مطابق با فرش چلسی می‌دهد. تار و پود این فرش از ابریشم و پرز آن از پشم می‌باشد. اندازه‌های آن ۶۹۲×۳۶۰ سانتیمتر و گره‌های آن از نوع سنه و تعداد آن ۵۶۸۸۰۰ گره در مترمربع شمارش شده است. در بخش داخلی این فرش بر روی زمینه آبی رنگی که مانند قابی متن قرمز رنگ فرش را احاطه کرده است اشعاری نوشته شده است. همچنین این مطالب نشانگر بافت این فرش برای داریوش شاه یعنی به احتمال قوی شاه طهماسب (۹۰۳- ۹۴۵ شمسی) می‌باشد.

نقوش اصلی این قالی از حیوانات تشکیل شده است. گل و شاخ و برگ و هشت پرنده که با نوارهای ابر مانند زینت شده‌اند در اطراف ستاره‌هائی به چشم می‌خورند. در طرفین ترنج مرکزی، یک گلدان و دو انسان بالدار زانو زده دیده می‌شوند. کمی دورتر، درختهای طلائی و زیر آن جفتهایی از ببر و اژدها و در میان شاخ و برگ درختان خرس و پرنده به چشم می‌خورند. در اطراف ترنج مرکزی، نقش زمینه فرش از گلهای کوچک و برگهای پهن که روی آنها شیران به دنبال نوعی اژدها هستند، ترکیب حاشیه اصلی با شاخ و برگهای بزرگی نیز تزئین یافته است که در میان آنها شیری به دنبال یک بز و یک آهوی نشسته می‌باشد.

قالی نقش ترنج با گل و جانور و نوشته (موزه پولدی پستولی، میلان)

چنین به نظر می‌رسد که این قالی نفیس با قالی چلسی شباهت و قرابتی دارد. بافت آن یکسان است و همان آرامش از دیدن مایه‌های ملایمی از قرمز و لاجوردی در شخص ایجاد می‌شود. تار و پود آن ابریشمی است و در هر ابنچ مربع ۲۰×۱۸ گره دارد به ریزبافتی قالی چلسی نیست، ولی از قالی اردبیل ریز بافت تر است. برخلاف دو قالی سابق الذکر، بعضی از نگاره‌های قالی ایران با نخ سیم تاب بافته شده است. طرح آن شامل برخی مشخصات و جنبه‌های غیره عادی است. درختها روشن و واقعی است و طرح آن با طرح درختهای قراردادی که معمولاً در قالی‌های ایران به چشم می‌خورد کاملا متفاوت است. با مهارت کامل کشیده شده و خیلی خوب بافته شده است. صاحبنظران معتقدند که این قالی در اواسط قرن شانزدهم در زمان سلطنت شاه طهماسب بافته شده است.

قالی شکارگاه ( موزه میلان )

  • محل بافت : شمال غربی ایران ـ سال ۹۰۹ شمسی
  • از مجموعه فرشهای موزه پولدی ـ پتسولی میلان
  • اندازه : ۵۷۰ × ۳۶۵
  • گره فارسی : ۴۰۹۲۰۰ گره در متر مربع
    • ۶۲ گره در ۱۰ سانتیمتر عرض
    • ۶۶ گره در ۱۰ سانتیمتر طول
  • تار : ابرسشم طبیعی زرد رنگ
  • پود : نخ قهوه‌ای رنگ
  • پرز : پشم ـ قسمتهای سفید رنگ ازنخ است

یک چهارم ترنج بزرگ شانزده بر این قالی زیبا، در هر یک از چهارگوشه فرش وجود دارد. در مرکز آن در قابی، نام بافنده آن یعنی غیاث‌الدین جافی و تاریخ بافت آن سنه ۹۴۹ ( هجری ) خوانده میشود. تمام متن قالی که از چهار یخش مساوی تشکیل یافته منظره‌ایست از شکار. هفت شکارچی سواره و یک پیاده که بدنیال حیواناتی چون شیر ـ گل ـ خرس ـ قوچ ـ یوزپلنگ و گراز هستند. حیوانات کوچک دیگری مانند آهو و باز که در کمین خرگوش صحرائی هستند، در اطراف ترنج دیده میشوند. حاشیه نیز با ترنج پر شده و این ترنجها با شاخ و برگ و نوارهای پیچ و خم دار مزین به گل و پرنده تزئین یافته است. این قالی در سابق از اموال سلطنتی بوده و بعدها به چند بخش قطعه  قطعه و بعدا دوباره دوخته شد. ملکه انگلیس مادر مارگریت آن را بعنوان امانت در اختیار موزه گذاشته است.

 

درحال ارسال
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)
80%
خوب
  • Design

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درحال ارسال