سرای فرش و تابلوفرش دستباف

موزه هنرهای تزئینی پاریس

فرشهای واقع در موزه هنرهای تزئينی پاريس

آنافرش
797

فرش ابریشمی ترنج دار ( موزه هنرهای تزئینی پاریس )
• محل بافت : شمال غربی ایران ( آذربایجان ) ـ سال ۹۰۹ شمسی
• از مجموعه موزه هنرهای تزئینی ـ پاریس
• اندازه : ۲۵۰ × ۱۷۰
• گره ترکی
• تار : ابریشم طبیعی
• پود : ابریشم طبیعی
• پرز : ابریشم طبیعی با مفتول زربفت شده طلا و نقره
این قالی از لحاظ نوع خود منحصر بوده، شباهت کاملی دارد به فرشی که اکنون در موزه ایران باستان میباشدو به احتمال قوی در تبریز بافته شده است. داخل ترنجها چهار طاووس که هر کدام در قابی نقش شده به چشم می‌خورند. زمینه آن طرحی گلدار به نظر می‌آید. در حاشیه اطراف قابهائی که برای کتیبه چند کلمه‌ای بافته شده، همان شاخ و برگها و گلهای زمینه و نقش چی دوباره به چشم می‌خورد.

فرش ابریشمی طرح حیوانات ( موزه هنرهای تزئینی پاریس )

  • محل بافت : احتمالا اصفهان ـ سال ۹۶۴ شمسی
  • موزه هنرهای تزئینی پاریس
  • اندازه : ۱۲۴ × ۱۰۹
  • گره فارسی : ۱۲۸۷۰۰۰ گره درمتر مریع
  • ۱۱۰ گره در ۱۰ سانتیمتر عرض
  • ۱۱۷ گره در ۱۰ سانتیمتر طول
  • تار : ابریشم طبیعی زرد
  • پود : ابریشم طبیعی زرد دولا
  • پرز : ابریشم طبیعی

این قالی به گروه فرشهای حیواندار که تعدادی از آنها در موزه‌های مختلف جهان نگهداری می‌شوند، تعلق دارد. نقوش این قالی عبارتند از :

گلها و برگها و چهار حیوان وحشی در حال دریدن شکار خود و چند حیوان دیگر که تنها هستند. حاشیه از سه ردیف تشکیل شده است. قسمت وسط آن از نوارهای گل مینا که هرکدام توسط ساقه‌های کوچکی به هم وصل شده‌اند ترکیب شده است. قسمت خارجی دارای همین نقش می‌باشد ولی نوارها بوسیله برگ و انار احاطه شده اند. در حاشیه اصلی، شاخ و برگ و سر شیر در میان برگهای پهن پنجه‌ای بطور متناوب قرار داده شده‌اند.

قالی منظره حیوانات ( موزه هنرهای تزئینی پاریس )

  • محل بافت : شمال غربی ایران ـ سال ۹۰۹ شمسی
  • موزه هنرهای تزئینی ـ پاریس
  • اندازه : ۴۱۰ × ۳۵۰
  • گره: فارسی
  • تار : ابریشم طبیعی زرد
  • پود: ابریشم طبیعی زرد
  • پرز:  پشم

 در واقع این یک نیمه قالی است و نیمه دیگر آن در کلیسای بزرگ « کراکوی » واقع در لهستان نگهداری میشود. ولی با وجود این نمی‌توان نام آن را از فهرست قالیهای نفیس و مشهور حذف کرد، زیرا تمام علائم و نشانهایی که موجب شهرت و نفاست قالی میشود در آن جمع است. طرح آن تازگی دارد و جالب توجه است و از زیبایی و تناسب برخوردار است. رسامی آن عالی و بدون عیب است. رنگها زنده‌اند و در عین حال با همدیگر هم‌آهنگی دارند.

در اینجا ما می‌توانیم تخیلات هنرمندان ایرانی را در زمان سلسله صفویه در مورد بهشت درک کنیم. باغی دلپذیر با درختان شکوفه دار، نهر و آب و گل و بلبل و حیوانات دیگر که هم در زمینه و هم درحاشیه فرش نمایان است. قالی دیگری در نوع این فرش ولی با ظرافت بیشتر و اندازه ۷۰۱ ×۳۶۸ در موزه کونتی لوس‌آنجلس موجود است.

فرش «مجلس آواز پارسی» (موزه هنرهای تزئینی پاریس)

  • محل بافت: اصفهان ـ سال ۹۵۹ شمسی
  • از مجموعه هنرهای تزئینی ـ پاریس
  • اندازه: ۳۷۵×۲۷۰
  • گره فارسی:
  • تار: نخ
  • پود: پشم طبیعی
  • پرز: پشم

آرتور اوپهام پوپ، این عنوان را برای این قالی بر گزیده است. (مجلس آواز پارسی) . او احتمالاً منشا این قالی را کرمان می‌داند. نقش این فرش بدون تردید توسط متخصصی در هنر مینیاتور کشیده شده. علاوه بر شکارچیان سوار و پیاده که روی زمینه پر گل آن دیده می‌شوند. یک مرد که در حال استراحت می‌باشد در کنار زنانی که نشسته‌اند مشاهده می‌شوند. در وسط قالی یک فیل دیده می‌شود در قسمت پایین فرش به اضافه حیوانات معمولی یک جفت سیمرغ روبروی هم قرار گرفته‌اند. ترنجهایی متشکل از اشخاص که چهار زانو زده‌اند و انسانهای بی بال که روی یک برگ نقش شده‌اند حاشیه این قالی نفیس را جلوه می‌دهند.

۸۰%
خوب
  • Design
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
درحال ارسال
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درحال ارسال