سرای فرش و تابلوفرش دستباف

استاد احمد عماد

يكي از نوابغ هنر فرش ايران

آنافرش
2,162

• نام: احمد عماد
• تاریخ تولد: ۱۲۸۷ شمسی
• محل تولد: تبریز
استاد احمد عماد در سال ۱۲۸۷ شمسی در شهر تبریز، دیده به جهان گشود. و در مسیر سرنوشتی قرار گرفت که او را یکی از نوابغ هنر فرش ایران گردانید. پدرش حاج علی اکبر عماد از روحانیون و ادیبان زمان خود بود. که آثاری ادبی تحت عنوان رنگارنگ را عرضه می داشت.
پدر یکی از دوستانش در یک بعد از ظهر، پس از تعطیلی مدرسه و رؤیت بافندگی که بدین امر اشتغال داشتند، وی را شیفته این هنر ساخت. با کمک استادی به نام سید مجید حسینی بطور جدی در حین تحصیل و حتی پس از دوران سربازی به فرشبافی مشغول شد و برای ارضاء خود بافت فرش کوچکی را در منزل خود آغاز کرد. بعدها در مدرسه صنایع مستظرفه به تحصیل هنر، از جمله تذهیب و مینیاتور پرداخت. و با اساتید وقت آن روز ارتباط یافت. وی مدت کوتاهی از تجربیات شیخ حسن حداد از اساتید این فن، سود برد. و سپس خود به شناخت جنبه های مختلف فرشبافی، اعم از پشم شناسی، رنگرزی، رنگ آمیزی، طراحی و نقش پردازی، بافت، شور و دار کشی، پرداخت. و مدتی جهت فراگیری رموز طراحی فرش، در محضر استادان میر مصور و رسام ارژنگی، از طرحها و الگوهایشان، بهره های فراوان برد. جهت بافت فرشهای با ارزش و هنری نفیسی که اکنون در کاخهای سعد آباد و یا در موزه فرش وجود دارد، به تهران فراخوانده شد و با استاد طاهر زاده بهزاد همکاری نمود، که البته تهیه تعدادی از آن فرشها را، در تبریز به عهده گرفت. اگر چه مدتی با کمپانیهای خارجی کارکرد، ولی نام عماد به عنوان بافنده فرشهای اصیل و با ارزش، همواره با فرش تبریز همراه است.
استاد از اوان جوانی همیشه سعی و تلاشی وافر جهت اعتلای نقوش اصیل قالی آذربایجان داشته است . او عقیده داشت، امروزه تکنولوژی، آرامش لازم را از انسانها باز ستانده است. و او می خواست با سادگی طرح و رنگ آمیزی ملایم خود، تا حدودی این آرامش را به ناظران هنر فرش او، باز ستاند. اینگونه رنگبندی ملایم، بعضی از فرشهای استاد را به دید بیننده به نحوی کهنه نمایان می کند. اکثر رنگهای مورد استفاده وی در آثارش، رنگهای مورد استفاده فرشهای قدیمی تبریز، از جمله سورمه ای، قرمز روناسی، کرمی، آبی نیلی و… می باشد.
استاد در مورد طرحهای اسلیمی، سبک و سیاق خاص خود را داشت. در کارهایش از خطوط اسلیمی های پیچیده و شکسته و منظم و اصولی داخل هم استفاده می کرد، بنحویکه خطوط اسلیمی در متن، مرز بین ترنج و زمینه می شد.
با جرأتی که در کارش بود، به راحتی از رنگهای متضاد، در کنار هم در طرح هایش استفاده می کرد و به قدری زیبا این تضاد رنگی را دررنگبندی فرشهایش بکار می برد که گویی رنگها در کنار هم می خوابند. و یک همگونی و یکنواختی را به وجود می آورند. به قول ایشان، هنگام رنگ آمیزی طرح، باید دل و جرأت داشت و با صبر و حوصله رنگ آمیزی کرد و تضاد را به جای خود و به موقع بکار برد تا فرش زیبایی اش را از دست ندهد.
استاد عماد جزء اولین کسانی است که به بافت فرشهای تابلویی اقدام نمود. و در طول حیات خود انواع مختلفی از طرحهای سنتی را ارائه داد. که چند نمونه از آثار وی در ادامه آمده است. و ویژگیهای طرحهای استاد که قبلاً ذکر شد، کاملاً در آنها نمود پیدا کرده است.
در بافت فرش، همنشینی پشم با ابریشم را قبول نداشت، زیرا اعتقاد داشت استحکام و عکس العمل در برابر محیط و مدت عمر هر کدام متفاوت است و با گذشت زمان نا همگون می شوند.
استاد هیچگاه اصالت فرش را کنار نگذاشت، و همواره در قالب طرحهای سنتی، طرحهایی نو آفرید که خاص قلم او بود و فرشهایی را به عرصه وجود آورد، که یادآور نام او در هر زمان و مکانی می باشد. دلسوزی ایشان نسبت به فرش منطقه، حافظ اصالت و سنت فرش آذربایجان بود. از شاگردان طراز اول وی حاج رحیم پور کاظمی، طراح و بافنده ایست که از وی، آثار برجسته ای به جا مانده است.
استاد روزانه مسافتی را با کهولت سنی اش به بیرون از شهر تبریز می رفت تا در خانه قالیبافی فاخر، که مدت چندین سال است که مشغول به تولید انبوه فرش می باشد، نظارت کند.
استاد عماد۸۰ سال عمر پربار خود را با دلسوزی تمام صرف کیفیت و زیبایی و اصالت قالی آذربایجان نمود. و متأسفانه روز ۱۱ شهریور۸۱ در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت و علاقمندان و شیفتگان خود و هنر خود را در غم و اندوه فرو برد.

درحال ارسال
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)
80%
خوب
  • Design

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درحال ارسال